alex_shutyuk (alex_shutyuk) wrote,
alex_shutyuk
alex_shutyuk

Варшава, яка змогла


Гуляючи Варшавою, важко уникнути проведення паралелей із Києвом. Обидва ці міста є столицями та найбільшими містами своїх держав, але враження справляють зовсім різні. І головною відмінністю польської столиці як на мене є те, що попри щільну забудову та стрімкий ритм життя, вона змогла залишитися містом, яким приємно просто гуляти, не відчуваючи при цьому, як міське середовище витискає з тебе енергію, наче сік із лимона.

2. Центр Варшави забудовано хмарочосами, які оточують сталінську висотку - Палац Культури і Науки. Коли у 90-х роках тут вирішували, що робити із цим радянським подарунком Польщі, то вирішили не зносити її (такий варіант теж розглядався), а доповнити околиці іншими висотками, щоби ПКіН не домінував на міській панорами. Як на мене, зробили правильно - саме це поєднання старого та нового робить силует міста впізнаваним.
Варшава дуже пишається своїми хмарочосами. На стіні одного х торгових центрів у списку важливих фактів про місто чільне місце займає рядок про те, що Варшава одне з небагатьох європейських міст з висотною забудовою в центрі.


3. Палац Культури і Науки, звісно, вражає циклопічністю свого масштабу.


4. Але при цьому неприємно дивує відсутністю пандусів на входах.


5. А також тим, що гігантська територія біля нього являє собою суцільну парковко-автостанцію на старому побитому життям мощенні.


6. Протилежний кут - з видом на вокзал Варшава Центральна.


7. Від Палацу Культури хочеться чим скоріше втекти на протилежну сторону вулиці, де починається нормальне міське життя.


8. І тут якраз і починається те, чим Варшава дуже підкупає, адже, попри висотність забудови довкола, на рівні пішохода ти зустрічаєш цілком затишне людське середовище зі зручними тротуарами, зеленню та та купою приємних деталей.


9. Навіть у пост-соціалістичних коробках комерційні приміщення на перших поверхах мають входи у один рівень з тротуаром.


10. При цьому, якщо підняти голову, то можна побачити ось таке. Хмарочоси у 30-40 поверхів збудовані у проміжках між звичайними житловими дев'ятиповерхівками. Мешканці цих будинків, звісно, далеко не завжди в захваті від такого сусідства і часто протидіють йому, вимушуючи забудовників враховувати їхні інтереси. Наприклад, будівництво вежі на цьому фото зупинялося на кілька років через судовий позов одного мешканця. Зрештою, забудовник з ним таки зміг домовитися.


11. Одним з найяскравіших прикладів компромісу мешканців та забудовників є 40-поверхова будівля готелю ІнтерКонтиненталь. Коли почалося будівництво, мешканці будинку поруч почали резонно протестувати проти того, що хмарочос заступить для них сонячне світло. В результаті перемовин архітектори змінили проект та зробили в будинку величезний отвір, крізь який ранкові сонячні промені проходять до будинків позаду.


12. Ідея прижилася і зараз ще одна висотка у діловому центрі Варшави відразу проектується із подібним світловим вікном.


13. Вхід до готелю.


14. На дальньому плані попереднього фото видно хмарочос Twarda Tower, який є одним з кількох житлових серед більшості офісних та готельних висоток у центрі.


15. У одному комплексі з вежею є невеликий офісник з кафешками у критому подвір'ї.


16. Заїзд у підземний паркінг., у якому якраз розвантажувалася якась вантажівка.


17. Взагалі дивним чином автомобілі доставки не їздять тротуарами та не перегороджують прохід зі словами "а де я маю стати?". Причина цього дива у життєдайному поєднанні окремих технічних заїздів та анальних покарань для порушників.


На цьому місці в мене сталася прикрість - повністю дописаний пост дивним чином під час збереження загубив 80% свого об'єму. Тому подальший текст буде писаний вже вдруге і, мабуть, вийде більш лаконічним та менш структурованим.

18. Часто зупинку облаштовують на тротуарі, але в такому випадку переважно всі чемно стоять по лінії та не вилазять на пішохідну частину.


19. В'їзд до підземного паркінгу в центрі.


20. Ще приклад сучасної архітектури - торгово-офісний комлекс трохи в стороні від центру.


21. Інтер'єр.


22. Благоустрій поряд.


23. Ще приклад сусідства офісного хмарочосу та житлового будинку. З цього ракурсу таке поєднання виглядає тотальною безпросвітною зрадою.


24. Але якщо пройти трохи далі, то можна побачити досить затишне пішохідне подвір'я, в якому зовсім не виникає відчуття згвалтованого новобудовою простору. До того ж офісник закриває подвір'я від шуму багатосмугової вулиці, що проходить поряд.


25. Інше подвір'я серед 9-поверхівок.


26. Ще новий офісник.


27. Фасад.


28. Внутрішній двір з деревами та фонтаном.


29. Офісник на перехресті двох вулиць з декоративним елементом, що прив'язує його візуально до нижчих сусідніх будинків.


30. Вулична торгівля городиною,. Ятки монтуються зранку у певний день тижня та повністю забираються ввечері.


31. Ще вулична торгівля.


32. Автобусна зупинка.


33. Великий пересадковий вузол біля вокзалу.


34. Пишні довоєнні будинки.


35. Крім автобусів у Варшаві є потужна трамвайна мережа та метро. На 27 трамвайних маршрутах працює майже 600 систем, половина з яких нові низькопідлогові.
До речі, ці PESA Swing, що на фото, для мене є прикладом того, як зручність стає жертвою гонитви за ефектною формою. Автори звузили кузов знизу, через що між порогом та платформою утворилася велика шпарина, яка явно ускоаднила життя людям у інвалідних візках.


36. Більш нові PESA Jazz вже не мають цього недоліку. До речі, ганяють трамваї так, що на прямих обганяють легковики.


37. Варшавське метро складається з двох гілок, перша з яких працює з 1995 року, а другу запустили минулоріч. На першій лінії працюють вагони ще радянського виробництва, а для нової закупили вже нові потяги Сіменс. Мої варшавські знайомі дуже стібалися з цього метро та казали, що воно є скоріше показухою, ніж реальним транспортом.


38. Потяг Сіменс зсередини.


39.


40. Турнікети.


41. Квитковий автомат.


42. Одна зі станцій нової гілки зараз виглядає так і з часом має стати складовою частиною офісної вежі, яка зараз лише починає будуватися.


43. Типові ж входи станцій нової гілки виглядають так і на жодній з них немає вказівників з їхніми назвами. "To jest Polska..." - пояснили причину мої варшавські супутники.


44. Цю будівлю на дальньому плані планують знести та збудувати на її місці новий хмарочос. Причина - через низьку енергоефективність немає бажаючих орендувати там площі.


45. Пляц Гжибовскі - зелена оаза серед хмарочосів.


46.


47.


48.


49. Вулиця з виділенкою для карет швидкої допомоги у кількох хвилинах від ділового центру.


50.


51. Трохи зради - кондиціонери на видових фасадах.


52.


53.


54.


55.


56. Захист молодого дерева від машин. На каркасі підв'язки наклейка з видом дерева, датою висадки та контактами організації, що доглядає за деревом.


57. Чергування дерев з паркомісцями та літніми майданчиками.


58.


59. Вулиці з транспортом вкриті асфальтом. Вздовж бордюру - смужка плитки для відводу води.


60. Магістраль втоплено в землю. Нагорі - звичайні перехрестя зі світлофорами.


61.


62. Заспокоєння руху накладними острівцями безпеки.


63.


64. Ширина тротуару.


65. Як мені розказали, процес реконструкції першого варшавського хмарочосу викликає велике обурення громадськості.


66. Верхівки стовпців, що стоять на шляху пішохідних потоків, фарбують у жовтий колір.


67. Завжди.


68. На велодоріжках доповнюють розміткою.


69. Ну і ще велодоріжок вам. Двостороння вздовж магістралі із щедрою кількістю піктограм.


70. Вигин біля перехрестя.


71. Так утворюється острівець, на якому пішоходи можуть чекати на зелене світло, не заважаючи роверистам.


72. Перехід велодоріжки у велосмугу.


73. Протилежний кінець біля наступного перехрестя.


74. Виїзд на кільцеву розв'язку.


75. У середмісті.


76. Вулиця поблизу середмістя.


77.


78. Смугу для роверистів серед грубої бруківки виклали з рівнішої плитки.


79.


80. Під час Другої світової війни Варшаву було тотально зруйновано бомбардуваннями. Після війни середмістя повністю відбудували згідно старих фотографій та креслень з використанням автентичних технологій, за що центр Варшави було внесено до списку всесвітньої спадщини ЮНЕСКО, як приклад масштабної науково обгрунтованої відбудови.
Щоправда, як мені нещодавно розповіли, заради відбудови Варшави по всій Польщі заради цегли було розібрано чимало старих будівель та замків, адже оригінальну варшавську цеглу бомбардування перетворили на порох.


81. Зараз тут відкриточна ідилія.


82. І вже ніщо не нагадує про колишні руйнування.


83. Тепер тут гуляють туристи.


84. Ринкова площа заставлена столиками.


85. Макет для незрячих.


86. Цікаво, що нещодавно тут побудували новий будинок, який вже виглядає цілком сучасно, але вписується по масштабу.


87. Неподалік ПКіНу є також ось така пішохідна алея серед висоток 60-х років. Мені вона здалася досить симпатичною і нагадала схоже місце у Стокгольмі, але місцеві мешканці кажуть, що до реконструкції тут було краще - більше лавочок та зелені, замість якої тут тепер стоять гігантські світильники, які тут називають шибеницями.


88. Монумент у алеї.


89. На фасадах варшавських будинків не видно звичних нашому оку жовтих газових труб, замість них повсюдно висять такі щитки.


90. Школярів водіть вулицями, одягнувши їх у сигнальні жилети, як у Німеччині.


91. Сонячний годинник на стіні новобудови.


92. На цьому все. Дякую всім, хто дочитав цей багатостраждальний допис до кінця :)




Tags: варшава, польща, прогулянка
Subscribe
Buy for 30 tokens
Buy promo for minimal price.
  • Post a new comment

    Error

    Anonymous comments are disabled in this journal

    default userpic

    Your reply will be screened

    Your IP address will be recorded 

  • 79 comments
Previous
← Ctrl ← Alt
Next
Ctrl → Alt →
Previous
← Ctrl ← Alt
Next
Ctrl → Alt →