alex_shutyuk (alex_shutyuk) wrote,
alex_shutyuk
alex_shutyuk

Якою має бути хороша зупинка громадського транспорту?


Осіннє похолодання та настання пори безкінечних опадів, вітрів та короткого світлового дня піднімає важливість зручних зупинок громадського транспорту на новий рівень. Яка ситуація з цим у Львові і чим відрізняються закордонні аналоги? Давайте спробуємо розібратися.

Яким критеріям має відповідати хороша зупинка громадського транспорту? Наврядчи хтось сперечатиметься, що зупинка має бути доступною, безпечною, захищати від погодних негараздів та забезпечувати пасажира необхідною інформацією про рух громадського транспорту. Дуже бажано, щоби розміри зупинкових павільйонів відповідали кількості пасажирів, яка ними користується. Про інформаційну складову свого часу досить детально написав Дем'ян Данилюк, тому не буду повторюватися, а зосереджуся, на інших моментах.

2. Почнемо із трамвайної зупинки на площі Соборній. Останній рік навантаження на неї суттєво зросло, адже тепер звідси стартують дуже популярні 8-й трамвайний маршрут, що йде на Сихів та трійка, що сполучає центр Львова з районом вулиць Володимира Великого та Науковою.


3. У годину-пік тут не проштовхнутися, тоді як розмір павільйона такий, що від дощу він може захистити буквально кількох людей. Всі інші в такі моменти змушені відкривати парасолі, що іще більше утруднює пересування вздовж зупинки. Шкода, що попри те, що минулоріч ця зупинка кілька місяців не використовувалася, висоту її платформи не припідняли до рівня першої сходинки трамваїв.


4. А так виглядає протилежна кінцева трамвая трійки на вул. Княгині Ольги. Звісно, цю конструкцію важко назвати елегантною, але її суттєвим плюсом є значно більший павільйон, що може вмістити та захистити від опадів досить значну кількість людей. Суттєвий недолік - тут зовсім немає підвищення посадкового майданчика. Плитку виклали просто на рівні рейок, до того ж ніяк не позначивши габарит трамвайних вагонів, через що люди постійно стають занадто близько до рейок, чим наражаються на небезпеку.


5. Але показані вище приклади є не надто новими. А як же виглядають зупинки на найновішій сихівській трамвайній лінії?


6. Ці фото зроблені ще навесні і з того часу на краю платформи додався класичний львівський чорно-білий паркан, але все інше принципово не змінилося. Тут рівень платформи вже піднято до висоти першої сходинки трамвая, є тактильна плитка та павільйон. Ця зупинка є другою на маршруті і, як на мене, ширина платформи тут є недостатньою для тієї кількості пасажирів, яка нею користується. Навіть на цьому недільному фото видно, що простору для проходу повз інших нечисельних людей уже впритик. Одного павільйона на зупинку із таким пасажиропотоком також явно замало.

ДБН В.2.3-4:2007. Автомобільні дороги, говорить, що "відстань від конструкцій павільйону для пасажирів до крайки зупинкового майданчика повинна бути не менше ніж 2 м." На цьому фото по плитках, розмір яких 30х30 см, можна прикинути, що ширина проходу біля зупинки близька 1,5 м. До речі, саме формулюванні у ДБН нечітке - під конструкціями павільйону мається на увазі і дашок також чи лише ті елементи, які обмежують ширину проходу?

Схоже, що тут відштовхувалися від мінімально-допустимої ширини з ДБН В.2.3-5-2001. Вулиці та дороги населених пунктів, який каже, що "ширину посадочної площадки слід приймати залежно від пасажирообігу зупинки, часу чекання пасажирами маршрутних транспортних засобів, виходячи з розрахункової щільності пасажирів на площадці 2 чол./м.кв., але не менше 1,5 м."


7. До речі, так виглядає дизайн павільйонів, затверджений свого часу виконкомом Львівської міської ради і тепер активно використовується. Щоправда переважно на кожну зупинку встановлюють по одному такому модулю, чого у деяких випадках є недостатньо.


8. У більш пікові години пасажирам, що виходять з вагона, вже стає складніше розійтися із тими, хто стоїть на зупинці та бажає зайти всередину. При цьому на багатьох зупинках було достатньо місця для платформ якої завгодно ширини, але вони всюди стандартні. Сховатися від негоди у павільйоні можуть одиниці.


9. Тепер для порівняння - трохи закордонних прикладів. Проміжна зупинка вдалині від центру французького Страсбурга - самі павільйони JC Decaux з дизайном Нормана Фостера тут аналогічні львівським, але вдвічі більші за розміром та по кілька штук на зупинку.


10. Такі ж павільйони стоять на пішохідній вулиці у центрі міста.


11. На цьому фото з нідерландського Утрехта видно, як така сама зупинка доповнюється ще й огородженням відповідного дизайну (а не кострубатим чорно-білим непорозумінням, як в нас).


12. Трамвайна зупинка у Франкфурті-на-Майні. Окрім всього іншого тут присутні також дві відеокамери та стенд виклику екстренної допомоги, що прозоро натякає на проблеми з безпекою.


13. Проміжна зупинка у Роттердамі - довжелезний перон з трьома павільйонами.


14. Тролейбусна зупинка з швейцарського Цюріха - дашок накриває зупинку майже повністю, реклама не перегороджує прохід, освітлення біля краю проїжджої частини. Натомість, чомусь відсутня тактильна плитка та підвищення платформи.


15. Більш поширений тип цюріхської зупинки. Зверніть увагу, як павільйон додатково захистили зі сторони руху акуратним, але потужним стовчиком.


16. Торунь, Польща.


17. Дашок трамвайної зупинки у Роттердамі також накриває всю ширину платформи.


18. Цікава деталь роттердамських зупинок - огородження зі спеціальною площиною для любителів стояти, спираючись п'ятою точкою. Ця зупинка знаходиться біля залізничного вокзалу, відповідно перон тут помітно ширший, а зупинкові павільйони - довші. До того ж різні маршрути мають окремі платформи.


19. Ось подібні штуки для опирання дупою у польському Торуні.


20. Хороша зупинка громадського транспорту обов'язково має бути добре освітлена - це робить її безпечнішою, зручнішою та полегшує навігацію. На фото Цюріх.


21. Є реклама чи ні - на зупинці повинно бути світло.


22. Таку зупинку добре видно здалеку.


23. Страсбург, трамвайна зупинка на околиці поряд із багаторівневим автомобільним паркінгом - багато світла та навіс на всю довжину платформи.


24. Невелика зупинка також може бути зі світлом (Ліхтенштейн).


25. Коли павільйонні світильники відсутні або ж їх недостатньо для освітлення всієї платформи, її освітлюють спеціальними світильниками на невисоких опорах. В якості приклада - німецький Ляйпциг. Огородження біля павільйона заповнені напівпрозорим склом, яке захищає людей на зупинці від бризок з-під коліс автомобілів.


26. Ще Ляйпциг. Як і на фото з польського Торуня, ця зупинка є суміщеною для автобусів та трамваїв, що дуже зручно для пасажира.


27. Неймовірно, але факт - на зупинковій платформі може знайтися місце навіть для дерев, як ось тут у Стокгольмі. Інша важлива деталь - бетонна стінка, що відділяє зупинку від автомобільної смуги.


28. А це вже свіже фото зі Львова (зупинка на Сихові біля ринку Шувар), на якому окрім чорно-білого паркана видно повну відсутність освітлення на зупинці при непогано освітленій проїжджій частині. Причому фото виглядає значно світліше, ніж це сприймається вживу. Побачити таку зупинку здалеку, якщо точно не знаєш, де вона, майже нереально.


29. Кінцева зупинка сихівської лінії - проспект Вернадського. Ще донедавна тут була суцільна темрява, яку час від часу розбавляло лише світло із вікон трамваїв. Потім сталося кілька випадків вандалізму, які, мабуть, стали приводом для увімкнення вуличних ліхтарів поряд.


30. Заради справедливості - так виглядає кінцева зупинка київського швидкісного трамвая на Михайлівській Борщагівці. Тут немає ні підвищеної платформи, ні павільйона, ні огородження, ні освітлення. Лише знак. Звісно, це не виправдання та не причина робити так само.


31. Звісчно, добре, коли є виділенка та багато місця для великого павільйона, але у Львові такої розкоші не так багато, натомість чимало вузьких вуличок, де не те, що павільйон - тротуар ледве вміщається. Як приклад - зупинка на самому початку вул. Івана Франка, де роль накриття для кількох людей під час дощу виконує невеликий балкон на другому поверсі. Що ж робити у таких випадках?


32. В нас у таких ситуаціях нерідко ставлять типовий павільйон впритул до стіни будинку, утворюючи між ними щілину, яку потім дуже незручно прибирати. Альтернативне рішення із австрійського Зальцбурга - скляний навіс, прикріплений просто до стіни будинку над вивісками магазинів..


33. Інший приклад із того ж Зальцбурга. Зупинковий павільйон без боковин, щоби не заважати пішохідному руху.


34. Хороший приклад зі Львова - розумне використання для облаштування зупинки архітектурного виступа будівлі (даху Стрийського ринку). Бракує хіба промаркованого краю тротуаро-платформи та кількох сидінь-лавок.


35. І майже ідентична ситуація зі шведського Мальме.


36. Окрема тема - зупинки із великим пасажиропотоком та/або у важливих з презентаційної точки зору місцях, де вже не справляються чи не пасують стандартні перони та павільйони. Часто такі нестандартні зупинки можна зустріти біля вокзалів чи на вузлових центральних площах, куди сходяться багато різних маршрутів. Максимально близьким прикладом подібної зупинки у Львові є трамвайний дебаркадер біля музею Русалка Дністрова. Ця зупинка вже не нова, але і зараз виглядає досить цікаво, хоча і втомлено від життя. Добре, що тут є освітлення. Для повного фен-шую було би добре ще припідняти рівень платформи та додати тактильну плитку.


37. А що там у Європах? Ось, для прикладу вузлова трамвайна зупинка у центрі французького Страсбурга.


38. Ближчий до нас приклад - збудований кілька років тому великий трамвайний вузол у польській Лодзі на алеї Адама Міцкевича.


39. Місцеві мешканці називають цей чотирьохперонний трамвайний вокзал "Стайня єдинорогів".


40. Цікаво, що у призначений для покращення якості громадського транспорту кредит, за який було збудовано "Стайню єдинорогів", поляки включили також і автомобільний тунель яким під цією площею тепер проходить жвава трансміська магістраль. Раніше тут була шестисмугова автострада з підземними переходами.


41. Все це не заважає мешканцям Лодзі жартувати, що їхній громадський транспорт настільки поганий, що за користування ним потрібно ще й доплачувати :)


42. Велика зупинка на трикутній площі у Цюріху, яку з усіх боків оминають трамвайні колії (як в нас на площуі Івана Франка).


43. Трамвайний вузол біля залізничного вокзалу у німецькому Ляйпцигу. Крізь нього проходить більшість міських маршрутів і завжди людно, тому колій тут чотири, а перони довгі та повністю накриті широкими дашками. При цьому все це працює на межі можливостей і місцеві транспортники вже думають над тим, щоби додати ще одну колію.


44. Вид зі сторони вокзалу.


45.


46. Дуже гарно та лаконічно облаштована вечірня підсвітка.


47. Велика зупинка у шведському Стокгольмі.


48. Конкретно ця зупинка мене трохи дивує - довкола там звичайна житлова забудова і немає якихось великих точок притягання. Не зрозуміло, навіщо саме там така велика штукенція. Хоча виглядає вона ефектно.


49. Ще один шведський приклад - зупинка біля залізничного вокзалу Мальме. Тут велике довге накриття та данина клімату - скляні кабінки для захисту від вітру.


50. Інший привокзальний приклад - із польського Торуня.


51. Автобусно-тролейбусна кінцева біля залізничного вокзалу Зальцбурга.


52. Трамвайно-метрошний пересадковий вузол у нідерландському Роттердамі. З вкладанням асфальту тут чогось схалтурили - несподівано багато калюж.


53.


54. Зупинка біля залізничного вокзалу у польському місті Бидгощ на цьому тлі виглядає досить скромно.


55. Але в рази потужніше та ефектніше у тому ж Бидгощі виглядає трамвайно-залізничний пересадковий вузол у районі Фордон.


56.


57. Загалом у світі можна побачити чимало ідей, використання яких може зробити зручнішими та комфортнішими наші міста. А що з показаного у цьому дописі, на вашу думку, може бути актуальним та життэздатним у наших широтах? Що у зупинках громадського транспорту найважливіше саме для вас?






Tags: огляд, трамвай, транспорт, інфраструктура
Subscribe
Buy for 30 tokens
Buy promo for minimal price.
  • Post a new comment

    Error

    Anonymous comments are disabled in this journal

    default userpic

    Your reply will be screened

    Your IP address will be recorded 

  • 14 comments