alex_shutyuk (alex_shutyuk) wrote,
alex_shutyuk
alex_shutyuk

Львів, який не відбувся - польські плани перебудови середмістя


На сайті Центру міської історії Центрально-Східної Європи, який я дуже рекомендую всім, хто цікавиться історією Львова, є чимало карт міста різних років у високій роздільній здатності, на яких можна залипнути не на одну годину. І серед них є один дуже цікавий план 1920 року, на якому показані ідеї "врегулювання середмістя" у виконанні міського технічного департаменту. Виявляється, тодішня міська влада планувала досить відчутно перебудувати центр міста та перекроїти трамвайну мережу. Що ж це за ідеї? Давайте дивитися.

2. Загалом план виглядає так. Прямо на плані ручкою тут промальовані нові контури трамвайних ліній, нові зелені зони - зелені, та нові будівлі - вони червоні.


3. На той момент львівська трамвайна мережа вже була дуже розвиненою і виглядала так. Окрім звичних нам маршрутів, трамваї ходили по обох сторонах проспекту Свободи, до станції Личаків, на Високий Замок та до Стрийського парку через вулицю Франка.


4. Якщо почати розглядати цей план детальніше, то відразу стає незвично - трамвайні колії планували прокладати не на Гонти, а через вулиці Насипну та Чорноморську повз костел Марії Сніжної, причому заради цього думали зносити пожежне депо на розі Підвальної та Кривоноса.


5. Для порівняння - актуальна карта.


6. Ось так вулиця мала пройти - просто по прекрасній будівлі пожежного депо.


7. Рухаємося далі проти годинникової стрілки. Крізь площу, яку тепер спаскудив ринок Добробут, планували прокласти трамвайні колії. Незрозуміло, що у цій ситуації бути із маршрутами, що їдуть з Підвальної прямо на Городоцьку.


8. Зараз ця площа перетворилася на суцільний базар і вже навіть не віриться, що сто років тому вона була такою - лаконічний міський простір та суцільний фронт кам'яниць, які ніби прифотошопили сюди із площі Ринок. І от за планом 1920 року трамвай (а скоріше і вся вулиця) мали проходити якраз під цими будинками. Як на мене, запускати туди рух авто це не найкраще рішення, а от відокремлена від автомобілів трамвайна зупинка посеред скверу це могло бути чудово.

9. Як аналог відраззгадується швейцарський Цюріх. Там дуже люблять на кожній третій площі влаштовувати великі кількаперонні перересадкові вузли з великими накриттями, куди сходяться колії з різних напрямків та звідки можуть повернути практично будь-куди.


10. Або ж трамвайні зупинки на пішохідних площах у Страсбурзі.


11. Перехрестя за Оперним видно на попередньому шматку плану. Можна побачити, що рейки на проспекті Свободи планували залишити, але вони мали переміститися з проїжджої частини на алею та стати виділеною - фактично трамвай мав би їхати сквером. При цьому східна (ближча до площі Ринок) сторона проспекту взагалі мала повністю перетворитися на зелену зону, а автомобільний рух лишитися лише на дальній (західній) стороні.
Довкола місця, де тепер стоїть пам'ятник Кобзарю, також вимальовувався цілий вузол трамвайних колій.


12. Як це могло би бути - ще приклад з Цюріха 1910 року.


13. А це фото зі Львова, але вже 1950-х років.


14. Площа Міцкевича. Тут трамваї мали ходиит довкола пам'ятника та повертати з неї ще й на Коперника та Князя Романа.


15. Так це місце виглядало на початку 20 століття.


16. Розворотного кільця на площі Соборній тоді не було і не планувалося - трамваї мали повертати від площі Галицької праворуч на Франка.


17. Тогочасне фото.


18. В районі площі Митної думали над тим, щоби спрямити колії на повороті до Підвальної та також посунути їх ближче до скверу.


19. І ось ми, зробивши повне коло довкола центру, приходимо до перехрестя Підвальна-Руська. Тут видно збережені колії на Високий замок, зелені колії під Порохової вежі та те, що вздовж Руської думали перебудувати всі будинки, щоби нормально вмістити колії зустрічних напрямків.


20. Ось такі ідеї тоді виношували. Деякі досить цікаві, деякі мабуть аж занадто радикальні. А вам що з цього видається найактуальнішим зараз?








Tags: львів, проект, трамвай, історія
Subscribe

Recent Posts from This Journal

Buy for 500 tokens
Buy promo for minimal price.
  • Post a new comment

    Error

    Anonymous comments are disabled in this journal

    default userpic

    Your reply will be screened

    Your IP address will be recorded 

  • 4 comments