alex_shutyuk (alex_shutyuk) wrote,
alex_shutyuk
alex_shutyuk

Французький рецепт здорової вулиці: прогулянка центральним проспектом Гренобля


"Як можна звужувати вулиці? Додайте ще одну смугу і все поїде! Водія ніколи не пересадиш на громадський транспорт!" - ці та десятки подібних аргументів обов'язково виринають у будь-якій дискусії про реконструкцію міських вулиць чи розвиток міської мобілльності. Втім, у світі є достатньо прикладів міст, які у своєму розвитку роблять ставку саме на громадський транспорт та успішно долають всі ці стереотипи. І як результат - отримують комфортне та безпечне середовище, у якому приємно перебувати.

Сьогодні у якості одного з таких прикладів я хотів би показати французьке місто Гренобль та його центральний проспект імені Жана Жореза, який кілька років тому перетворився із багатосмугової автомагістралі на затишну вулицю із зеленими трамвайними коліями, велоінфраструктурою та широкими тротуарами.

2. Здалеку проспект виглядає так - він прямий, як стріла і розтягнувся практично через все місто від одної річки до іншої на майже 8 км. Вид довжелезної зеленої смуги, якої трамваї бігають кудись у горизонт заворожує, але буквально кілька років тому все виглядало зовсім інакше.


3. Найкраще оцінити масштаби змін можна, прост порівнюючи гуглопанорами різних років. Ще у 2010 році проспект практично повністю належав автомобілям - тут було по три смуги руху у кожну сторону (одна з яких автобусна), плюс смуги-дублери, плюс купа парковки - місця для ходіння залишалося трохи більше, ніж жодного.
А вже після реконструкції картина змінилася до невпізнаваності - по центру проклали виділену лінію трамвая, автосмуг залишилося 1-2, тротуари помітно розширилися та з'явилася велоінфраструктура. Старі дерева у багатьох місцях в процесі перепланування довелося замінити молодими.


4. Ще одне порывняння було-стало.


5. А тепер давайте пройдемося проспектом та розглянемо його деталі.


6. Починаємо з перехрестя на набережній, яке добре видно на попередньому фото.


7.


8. Невеликий сквер прямо поряд з перехрестям.


9. Зараз Гренобль послідовно працює над розвитком та розширенням своєї трамвайної мережі і колись суто автомобільний проспект став потужним трамвайним вузлом, на якому перетинаються маршрути, що їздять у різні райони міста. До речі, теперішня трамвайна система працює з 1987 року і тоді Гренобль став другим містом Франції, яке відродило трамвайний рух з нуля після епохи автомобільного домінування 1950-70-х років.


10. Такою політикою вдалося досягнути того, що тепер трамвай є основою транспортною системи 600-тисячної агломерації Гренобля і щорічно перевозить близько 85 млн. пасажирів, тобто більше, ніж, наприклад трамвай у нашому значно більшому за населенням Дніпрі.


11. З перспективи пішохода проспект виглядає неймовірно зеленим. Хоча у процесі реконструкції тут і довелося зрізати старі дерева, але на заміну ним висадили аж ніяк не менше нових молодих дерев та додалася просто неймовірна кількість клумб, пишно вкритих кущами, травами та іншою зеленю.


12. Подекуди ця зелень розрослася настільки пишно, що частково поглинула велодоріжку. Завдяки цьому деколи складається враженя, що йдеш парком, ярізь який проклали трамвайну лінію.


13. У озелененні використовують багаторічні рослини, які потребують мінімального догляду і жодних однорічних квітів, на які полюбляють щорічно витрачати гроші у наших містах.

14. Спроба сфотографувати семисекційний трамвай Альстом у повну довжину потерпіла фіаско - хвіст з-за рогу будинку показався лише тоді, коли голова вже заховалася за кутом протилежного.


15. Перехрестя з бічною трамвайно-пішохідною вулицею, що веде в сторону середмістя.


16. Автомобілі тут повертати не мають права і простір облаштували так, щоби це було максимально наочно та зрозуміло.


17.


18. На кожному кроці кроці можна зустріти цікаві та незвичні деталі. Наприклад хідники у деяких місцях вкриті не бруківкою чи плиткою, а м'яким гумоподібним матеріалом, яких текстурою нагадує шкіру слона.


19. А ось так незвично виглядають краї клумб та лунок дерев. Цікаво, що у різних місцях цей прийом обіграли трохи по-різному, завдяки чому вулиця не виглядає монотонною.


20. Але треба розуміти, що все це дуже недешево.


21. Зверніть увагу - тут немає кілометрів парканів, які відділяють тротуар від проїжджої частини, як це дуже полюбляють робити в нас нібито заради безпеки. Парканів немає, а безпека є.


22. Фото зі Львова для порівняння.


23. Заїзди у смугу-дублер зроблені так, що машини не їдуть по гладенькому асфальту, а перетинають щось подібне на пральну дошку з кам'яних плит, яка змушує водіїв знижувати швидкість до максимально безпечної.


24.


25. От чого я так і не зрозумів до кінця, так це логіки побудови велоінфраструктури. Подекуди можна побачити поряд і велосмугу, і велодоріжку за кущами.


26. А деколи є лише піктограма на краю проїжджої частини, яку водії частенько ігнорують, змушуючи роверистів з'їжджати на тротуар. Виглядає дещо дивно.


27. Втім, гренобльці користуються велосипедами дуже активно.


28.


29. Паркувальні кишені відділені від тротуарів потужними кам'яними бордюрами.


30. Втім ніщо людське французам не чуже і періодично можна побачити у їхньому виконанні ось таку парковку на тротуарах.


31. Чи навіть велодоріжках. Мабуть це місцеві, які точно знають, коли можна отримати штраф, а коли ні, бо паркувальні інспектори у місті працюють - власниця квартири, у якій ми зупинялися, одного ранку помітно переживала, що проспала та не встигла вчасно забрати машину з паркомісця під будинком, яке є безкоштовним для мешканців лише у нічний час. "Сподіваюся, людина, яка виписує штрафи, не настільки любить свою роботу, та теж трохи на неї запізнюється." - жартувала вона, поспіхом допиваючи свою каву.


32. Тротуари мають ухил до середини, де облаштували спеціальну пологу канавку з решітками для збору дощової води.


33.


34. Праворуч на фото можна бачити несподівано респектабельний вуличний пісуар.


35. Важливий момент - автомобільна смуга руху не є абсолютно прямою. Перед перехрестями та трамвайними зупинками вона робить вигини, які змушують водіїв бути уважнішими те пригальмовувати.


36. Такий дизайн вулиці робить швидку їзду незручною, що особливо важливо у нічний час, коли порожні вулиці провокують водіїв трохи притопити.


37. Місця на перехрестях, де можуть стояти люди, додатково захищені потужними металевими стовпцями.


38. Щоби побачити, як це виглядає, давайте знову на хвильку телепортуємося на замкову гору, з якої особливо добре видно, як автомобільна смуга постійно перелаштовується ліворуч-праворуч.


39. Трамвайні колії також відділені від автомобільних смуг потужними кам'яними бордюрами. Подекуди у цих бордюрах зроблені вирізи, які створюють місце, де може зупинитися для розвантаження велика вантажівка, не блокуючи рух на вулиці.


40.


41.


42. Всюди, де тільки можна, трамвайні колії оточені газоном. Таке покриття зменшує нагрів поверхні, рівень шуму, затримує пил та дощову воду, додатково очищує повітря і до того ж гарно виглядає. Як результат - вулиця стає значно комфортнішою.


43. Тоді як у Львові простір довкола колій нової сихівської лінії заклали плиткою. Втім це фото не дуже нове - зараз на газоні поряд з коліями поступово висаджують дерева і ця ділянка стає зеленішою.


44.


45. Ширина тротуару тепер дозволяє без шкоди для пішоходів ставити літні майданчики і якщо порівнювати теперішній стан зі старими гуглопанорамами, то вулиця явно стала більш живою та залюдненою.


46.


47. Транзитну зону тротуару, якою ходять люди, від проїзної частини відділяють не лише острівці зелені, а й велопарковки та підземні сміттєві контейнери.


48. Трамвайна система Гренобля нова і колії тут практично всюди відділені від автомобільного руху і перетинаються з ним лише на перехрестях, що робить трамвайний рух максимально швидким та надійним.


Ось, до слова, прискорене відео ранкової години-пік на цьому перехресті.


49. Звісно, і тут можливі завтики, але французькі водії у таких ситуаціях ставляться до трамвая зі значно більшою повагою та намагаються якнайшвидше забратися з колій. Відразу згадалося наше перехрестя вулиць Княгині Ольги та Сахарова де трамваям часом доводиться буквально пропихатися крізь чергу автомобілів.


50.


51. Трамвайні зупинки, звісно, мають всі такі необхідні компоненти, як платформи правильної висоти, красиві павільйони та освітлення.


52. Як на мене, тут трохи забагато стовпів на одиницю площі. Цікаве рішення - похилий вхід на платформу виділили кольором та замостили максимально неслизьким покриттям з поперечними канавками.


53.


54. Перехід до зупинки.


55. Важливий момент - щоби не провокувати людей на порушення та перебігання, переходи зроблені з обох кінців платформи. Так виглядає не декларативний, а реальний приоритет пішохода та громадського транспорту.


56. Як тут не згадати про найновішу у Львові трамвайну лінію на Сихові, де всі платформи мають вхід лише з однієї сторони та провокують багатьох людей на ось такі маневри. "То не для наших людей!" - скажете ви. "Люди всюди хочуть ходити по найкоротшому шляху, просто десь це враховують, а десь ні" - відповім я.


57. Верхня частина огородження зупинки зроблена з дерева, яке є значно приємнішим на дотик, ніж холодний метал.

58. Звісно, що перони зупинок добре освітлені.


59. І якщо вже мова зайшла про вечірній вигляд, давайте пройдемося вечірнйм проспектом Жана Жореза.


60. Освітлення різнопланове - є високі вуличні ліхтарі, є менші паркові.


61. Біла смуга на тротуарі позначає зону, яку можуть займати вуличні столики кафешок.


62.


63.


64.


65. Залізничний міст.


66.


67. Чим більше віддаляєшся від центру, тим... нічого не змінюється в плані якості благоустрою. Старовинні кам'яниці давно поступилися місцем новішим будинкам-коробкам, але якість вуличного середовища гіршою не стає - тут все тіж лавки та такі ж пишні кущі. Тут ще й видно металевий каркас для заплітання якимось плющем.


68.


69. Вкотре подивуюся закрученості клумбових бордюрів.


70. Як на мене, це чудовий приклад того, як повинно змінюватися місто, яке хоче, щоби його мешканці безпечно та швидко пересувалися, дихали чистим повітрям і загалом почували себе гідно. На цьому у мене все, дякую всім за увагу.


Дивіться також:

Вулиця для всіх по-німецьки. Прогулянка по Карла Лібкнехта


Якою має бути хороша зупинка громадського транспорту?


На чому їздить Страсбург


Сихів з трамваєм і без


Вулиця втрачених можливостей





Tags: вулиця, гренобль, дизайн, трамвай, транспорт, франція
Subscribe

Posts from This Journal “франція” Tag

Buy for 500 tokens
Buy promo for minimal price.
  • Post a new comment

    Error

    Anonymous comments are disabled in this journal

    default userpic

    Your reply will be screened

    Your IP address will be recorded 

  • 4 comments