alex_shutyuk (alex_shutyuk) wrote,
alex_shutyuk
alex_shutyuk

Картинки з Відня - очікуване з несподіваним


Останнім часом в мене вийшли незаплановані блогоканікули - майже місяць руки не доходили до написання постів, а у той же час руки чешуться поділитися, наприклад, враженнями від травневої поїздки до Відня. Взагалі Відень дуже часто використовують у якості приклада у всяких довколаурбаністичних дискусіях - "А от у Відні..." і вже було якось не комільфо, що сам я досі там не бував. Забігаючи наперед, скажу, що дещо з побаченого виявилося досить несподіваним. Так що вмощуйтеся позручніше і починаємо :)

Користуючись нагодою, першим ділом хочу подякувати Антону Коломейцеву, який перед поїздкою дуже змістовно розказав мені про місто та його найцікавіші місця.


2. Початково я знав про Відень досить багато розрізнених фактів, але загальний образ міста якось не складався. Свого часу Відень був столицею Австро-Угорської імперії, до якої також входив і Львів. Під час промислової революції 19 століття Відень розрісся настільки, що якийсь час був найбільшим за населенням містом Європи - навіть зараз у ньому живе менше людей, ніж на самому початку 20 століття.
Після Другої світоої війни Відень опинився на задвірках західного світу та фактично став буферною зоною, крізь яку від принад побудови комунізму на захід тікали мешканці тодішніх країн соцтабору. Все це тоді робило Відень досить депресивним містом.
А вже у сучаснішій історії влада міста успішно впровадила план виводу міста із цієї кризи, завдяки якому Відень вже кілька років поспіль посідає перші місця у рейтингу найкомфортніших міст світу.


3. Як і належить колишній столиці великої імперії, центр Відня наповнений помпезними палацами, монументальними пам'ятниками та розкидистими парками.


4. Тепер я знаю, де черпають ідеї для своїх маєтків олігархи пострадянських країн.


5. Деколи пафос та буденність досить десподівано перетинаються. Наприклад ось тут газон відгородили ланцюгом, повішеним на прутики звичайної арматури.


6.

7. Досить несподівано Відень виявився містом асфальту.


8. Причому асфальт тут лежить не лише на головних магістральних вулицях, а і на тихих вулицях середмістя.


9. Єдине місце, де на дорозі зустрілася бруківка - заміський серпантин на гору Калінберг.


10. Навіть тротуари практично всюди теж встелені асфальтом, як у Швейцарії.


11. Така гладка поверхня є максимально зручною для людей, які пересуваються у інвалідних кріслах. Хоча мені все ж здаються більш доречними та симпатичними тротуарииз плитки. До речі - єдине місце, де можна побачити бруківку на вулицях, це паркомісця.


12. Відразу видно, де нещодавно міняли комунікації.


13. По всьому місті стоять такі романтичі світлофори.


14. Щоби не образити людей з різною сексуальною орієнтацією, пікторами на них також зробили різними.

15. Різні вуличні ремонти проходять зі збереженням стерильної чистоти довкола. Виявляється, можна замінювати підземні комунікації, не заливаючи все довкола ріками бруду.


16. Поки тротуар не відновлять, місця розкопок закривають тимчасовим дощатим настилом.


17. У Відні одна з найкращих у світі систем громадського транспорту, яка складається з 5 гілок метро, 30 трамвайних маршрутів та ще хтозна скількох автобусних. Причому все це реально зв'язує усі важливі точки та дає можливість максимально зручних та коротких пересадок.


18. Якщо біля станції метро проходить трамвайна лінія, то там обов'язково буде зупинка. Важливо, що вона не "десь неподалік", а просто поряд і навіть якщо ви тут вперше, ви не зможете її пропустити. Буквально кілька кроків - і ви вже пересідаєте з метро на трамвай. У дощ можна навіть не відкривати парасолю. І так, жодних підземних переходів.


19. На трамвайних маршрутах поряд з низькопідлоговими Сіменсами бадьоро бігають заслужені вагони 1960-х років виробництва. Це чудово ілюструє той факт, що при правильному догляді трамвай може бути справжнім довгождителем.


20. До речі трамваї Siemens ULF мають унікальну, розроблену спеціально для Відня конструкцію (згодом ще десяток таких вагонів купило румунське місто Орадя), завдяки якій вдалося зробити супернизьку рівну підлогу всередині - лише 215 мм від рівня землі (точніше від головки рейки).


21. Так ці вагони виглядають всередині.


22. Звісно, як і у кожному пристойному місті, віденські трамваї їздять по власних виділених смугах та не залежать від автомобільного руху.


23.


24. Квитки продаються у автоматах на кожній зупинці та станції і їх є дуже багато типів - від дорогих разових квитків до більш вигідних багатоденних та навіть річних абонементів. Наприклад, трьохденний квиток коштує 14,1 євро і за ці гроші можна впродовж цих трьох днів необмежено користуватися всіма видами міського транспорту, тобто хоч цілими днями кататися на трамваях, автобусах та метро. Квиток валідується один раз перед першою поїздкою і далі ви просто возите його у кишені.
До речі, за три дні ми не зустріли жодного контролера, але розмір штрафу не викликає бажання перевіряти свою фортуну.


25. А вже при купівлі річного абонемента кожен день користування громадським транспортом коштуватиме вам лише 1 євро. Тобто якщо ви у Львові добираєтеся на роботу двома маршрутками, то платите за це практично ті самі гроші, але якість послуги при цьому краще не порівнювати. При цьому важливо розуміти, що ціна квитків не покриває всіх витрат перевізника і місто дофінансовує його зі свого бюджету за рахунок інших надходжень, адже розуміє, що утримувати якісний громадський транспорт вигідніше, ніж намагатисмя задовільнити попит на інфраструктуру для швидкої їзди на авто.


26. Для повноти картини фоточка зі станції метро. Тут варто окремо сказати про зручність навігації між станціями - кожна гілка має свій колір (зелений, червоний і т.д) і на станціях та переходах всюди повно кольорових підказок та ще й різні елементи типу перил завжди пофарбовані у колір гілки. Відповідно ти завжди інтуїтивно розумієш куди треба йти.


27. На одній зі станцій зустрілося офіційне місце для виступу вуличних музикантів. Навіть дозволені години гри вказані.



28. У Відні справжній культ паперової газети - на станціях метро завжди стоять такі стійки з безкоштовними газетами і люди реально беруть їх та читають. Всередині вагонів метро на спеціальних гачках на мотузці висять журнали, які пасажири гортають дорогою.


29.


30. Жахлива для багатьох наших співгромадян картина - виличезне дерево розкинуло понад вулицею здоровенні гілки, загрожуючи контактній мережі та здоров'ю громадян. У нас би вже гаряча лінія була завалена скаргами з вимогою провести формувально обрізку та покарати чиновників за бездіяльність, але у Відні старий платан спокійно собі росте та тішить око.


31. Ще про дерева - величезний дитячий майданчик у центрі весь під ними. У нас у таких випадках вже вимагають вислати спецзагін із бензопилами.


32. Ще трохи віденської прагматичності. Свого часу, розробляючи стратегію розвитку міста, тут вирішили, що зі зростанням населення потрібно не розростатися вшир, а використовувати наявні території та будинки, щоби місто залишилося максимально компактним та ходибельним. Саме у рамках цієї стратегії на дуже багатьох старих будинках у центрі почали надбудовувати житлові мансарди, причому вони завжди зроблені у сучасному стилі та контрастують з будинками габсбурзької доби, на яких вони виростають.


33. Не всі ці надбудови виглядають однаково вдало, але загальний принцип такий, що замість побудови умовної Троєщини на околицях, тут намагаються рівномірно розподілити нових мешканців у вже сформованих районах.


34. Кілька років тому у Відні побудували новий вокзал. Площа перед його головним входом повністю пішохідна. Сам вокзал повністю відповідає сучасним тенденціям, по суті це величезний торговий центр, у якому можна відразу сісти на потяг.


35. Особливо ефектно виглядає накриття над платформами.


36. Вогнегасники на пероні виставлені із шанобливістю, вартою музейних реліквій.


37. Ринок Нашмаркт.


38. Такі картонні песики нагадують про штраф за неприбране собаче гівно.


39.


40. Завдяки погоді вдалося оцінити ще й якість вуличного водовідведення - за два дні гуляння під дощем мене жодного не обхляпало машиною.


41. А все завдяки тому, що вуличне покриття має правильний ухил і вода не збирається на ньому у калюжі, а швидко стікає в сторону дощоприймачів.


42. Взагалі в плані поводження з водою у Відня є чому повчитися. Місто стоїть на Дунаї, повені на якому стаються регулярно і колись були для міста великою проблемою. Що зробили віденці? По-перше, замість старого закрученого русла вони викопали для ріки нове більш широке (його якраз видно на фото), а по-друге - це нове русло має поряд канал-дублер, відокремлений довжелезним островом та шлюзами. Як тільки рівень води у річці починає підніматися - шлюзи відкриваються і вода отримує вдвічі більше місця і не розливається на міські вулиці.
До речі, цікавий факт - апероль у барі, чию терасу видно на цьому фото, коштує втричі дешевше, ніж у аналогічному місці у сусідній Братиславі.


43. З гори Калінберг відкриваються чудові види на місто та сусідні пагорби з виноградниками на них.


44.


45.


46. Виноградники на фоні хмарочосів вдалині це, мабуть, один з найкращих видів на це місто.


47. Взагалі у мене залишилося враження, що усе найцікавіше у Відні знаходиться поза центром. Ось, наприклад район Грінцінг - колишнє село, яке свого часу увійшло до складу Відня, схоже на щось середнє між Жовквою та Брюховичами.


48. З колоритними двориками.


49. Та екзотичними деревами поміж будинків.


50. До речі, зацініть ширину вулиці, якою крізь село на вершину Калінберга їздять повнорозмірні міські автобуси.


51. А до центральної площі села доїжджає трамвай, кінцеву якого облаштували у дворі колишньої сільради.


52. Ще одне круте місце - кампус Віденського технічного університету, до зведення якого приклалися кращі світові архітектори.


53. Це, наприклад, бібліотека, яку запроектувало бюро Захи Хадід.


54. А ось корпус із фасадом з кортену (тобто іржавого металу). Автор теж явно хтось крутий, але зараз мені ліньки гуглити :)


55.


56. Прямо поряд із кампусом є величезний парк. Присісти перекусити за таким столиком після насиченого дня - безцінно.


57. Крізь парк проходить дитяча залізниця із шириною колії десь у 30 см.


58. Довкола просто неймовірна кількість рожевоцвітних каштанів, кілометри каштанів. Відень - місто каштанів.


59. Дитячий майданчик поряд.


60. Ще одна річ, якою запам'ятовується Відень будівлі архітектора Фріденсрайха Гундертвассера (текстовий формат добрий тим, що зараз я просто взяв та скопіпастив його ім'я з Вікіпедії. Правильно вимовити його вживу в мене, здаєжться, не виходить досі).


61. Звісно, ці безбашенні споруди вже досить замусолили у Інстаграмі, але вживу вони все одно справляють враження.


62. Хундетрвассер дотримувався точки зору, що кожен мешканець будинку має право робити з фасадом все, що захоче всюди, куди може дотягнутися рукою. В нас би він, мабуть, кайфував.


63. Вивіска.


64. Ще одна будівля Хундертвассера - сміттєспалювальний завод у кількох станціях метро від центру міста.


65. Ще одна суперкрута штука, до якої я встиг добратися - комплекс Газометер, що знаходиться вже досить далеко від центру, але близько від автостанції. Він складається із чотирьох величезних веж (висота 70 метрів, діаметр 60), колишніх газгольдерів, збудованих наприкінці 19 століття. Аж до 1984 року вони використовувалися для зберігання газу для міських потреб.


66. У 1995 році місто вирішило ревіталізувати вежі, які, до слова, мали пам'яток архітектури. В результаті конкурсу роботу над кожною вежею довірили іншому архітектору. 2001 року комплекс, у якому розмістилося житло, готель, офіси, торговий центр, концертний зал та ще чимало іншого, урочисто відкрили. (А могли ж просто знести та забудувати ділянку 20-поверховими житловими етажерками)

67. Всі вежі з'єднані між собою наскрізним проходом, а просто навпроти центрального входу є станція метро.


68. Так одна з веж виглядає всередині. Довкола нас кілька поверхів магазинів, а нагорі над скляним накриттям атріума видно житлові поверхи.


69.


70. От на цьому поки все. Далі була автостанція та автобус до Братислави. Якщо якась із тем вас зацікавила - пишіть у коментарях, постараюся розказати детальніше.


Дивіться також:

Запланована корозія (або що таке кортенівська сталь?)


Прогулянка Женевою


Картинки з Ліона: вуличні деталі та благоустрій







Tags: австрія, відень, прогулянка
Subscribe

Posts from This Journal “австрія” Tag

  • Відео з Відня

    Поки у мене не дійшли руки до написання допису про Відень - тримайте відео звідти. Ну і запрошую підписуватися на канал всіх, хто ще цього не…

  • Прогулянка Зальцбургом: тролейбуси, зона ЮНЕСКО та реконструкція вокзалу

    150-тисячний Зальцбург є 4-м за населенням та, мабуть, одним із найкрасивіших міст Австрії. Тут серед неймовірного рельєфу розмістилося чудове…

  • Купе по-австрійськи

    Натрапив на замітку про те, що австрійська залізниця, плануючи замовляти нові вагони для нічних потягів, виготовила повнорозмірні макети їхніх…

Buy for 500 tokens
Buy promo for minimal price.
  • Post a new comment

    Error

    Anonymous comments are disabled in this journal

    default userpic

    Your reply will be screened

    Your IP address will be recorded 

  • 8 comments