alex_shutyuk (alex_shutyuk) wrote,
alex_shutyuk
alex_shutyuk

Метро чи не метро?


Вчора льівські депутати підтримали петицію щодо розморожування проекту львівського метро і з це хороший привід розказати вам про дуже цікавий та повчальний досвід Цюріха, найбільшого міста Швейцарії і за сумісництвом її головного фінансового центра. Забігаючи наперед - метро у звичному розумінні Цюріх не має. Але як так вийшло?
Фото з Вікіпедії.

2. Свій початок ця історія бере у 1960-х роках. Як і у всіх інших європейських містах, у Цюріху ставало все більше автомобілів і вулиці все місніше ставали у заторах. У якості рішення одішня міська влада почала просувати ідею будівництва у місті повністю нової системи підземного метро.


3. Відмінність швейцарського самоврядування у тому, що всі ідеї подібних проектів перед реалізацією повинні проходити через процедуру загальноміського референдуму, де мешканці можуть їх підтримати чи відхилити. І якщо проект відхиляють, то він кладеться у шухляду і наступні роки до нього не повертаються.


4. Важливо розуміти, що цей підхід неможливий без дуже високої відповідальності та освіченості як міської влади, так і містян. Проекти виносяться на референдум з дуже детальними розрахунками вартості реалізації, які влада повинна підготувати, а громадяни - вивчити. У випадку метро мова йшла про будівництво системи тунелів та станцій, закупівлю повністю нових метрошних потягів та будівництво для них депо. Мова йшла про мільярддні вкладення та роки будівництва.


5. Супербагате місто стоїть у заторах, але містяни, зваживши всі за і проти, на референдумі 1973 року голосують проти будівництва метро. Уявляєте собі таке у нас? Я ні.


6. Отримавши гарбуза з ідеєю метро, місто зосередило зусилля на розвитку трамвайної мережі та жорсткішому регулюванні автомобільного трафіку.


7. Як результат, цюріхська система громадського транспорту зараз одна із найкращих у світі.


8. Але ідея метро не була повністю забута і згодом (у 1990 році) отримала нове втілення у вигляді міської електрички S-Bahn, чия мережа підземних тунелів охоплювала не лише місто, а й приміські райони та була інтергована у міську систему громадського транспорту. Її також розглядали на референдумі і цього разу ця ідея отримала підтримку громадян. На відміну від метро, міська електричка стала логічним розширенням залізничної мережі, використовувала її наявний рухомий склад та не вимагала для себе будівництва нових депо, тобто при менших витратах давала більший ефект.


9. Окрім цього у деяких місцях збудували тунелі для трамваїв, зв'язані із загальною трамвайною мережею. (фото звідси)


10. І ще бонусом - кілька рядків про французький Страсбург.  Коли у 1980-х роках місто вирішило відновити рейковий транспорт, воно обирало між трамваєм та метро. Праве крило тодішньої міської ради виступало за будівництво легкого автоматичного метро. У цьому їх підтримували власники магазинів у центрі, які побоювалися, що будівництво трамвая призведе до зменшення кількості паркомісць на вулицях та віднадить клієнтів. Цій думці опонували соціалісти, які виступали за будівництво сучасної наземної трамвайної лінії. Зрештою, головним аргументом на користь трамвая стала економіка - за ціну одного кілометра метро можна було побудувати 4 км трамвайної лінії, що вкупі з повною ревіталізацією центральної частини міста в процесі будівництва виглядало більш привабливою пропозицією.


11. Ось така історія. Повноцінне метро це дуже-дуже дорого. Будівництво тунелів, підземних станцій та депо, купівля нового рухомого складу та навчання персоналу це мільярди євро та роки (десятиліття) будівництва. Навіть значно багатші за нас європейські міста добре це розуміють. З нашим же бюджетом це означає, що грошей точно не буде вистачати на щось інше. Можливо на школи, можливо на реставрацію старовинних кам'яниць, можливо на нові трамваї чи тролейбуси. І у якийсь момент хтось обов'язково скаже - "Навіщо нам ремонтувати ці трамвайні рейки, ми же запланували тут метро. За 20 років". Подумайте про це.


Дивіться також:

На чому їздить Страсбург






Tags: дилема, метро, транспорт
Subscribe

Recent Posts from This Journal

  • Прогулянка Братиславою. Євротур уже не той

    Мабуть, багато хто у цьому світі знає про Братиславу завдяки фільму Євротур, де компанію бухих американців з кількома центами у кишені випадково…

  • Прогулянка Львовом №46

    Чи скучили ви за прогулянками Львовом так, як скучив за ними я? Якщо так, то скоріше пішли гуляти як завжди колоритною північною околицею нашого…

  • Повернення на Двірцеву

    Площа біля львівського вокзалу майже на 9 місяців випадала з життя міста через масштабну реконструкцію, проект якої розробив львівський Інститут…

Buy for 500 tokens
Buy promo for minimal price.
  • Post a new comment

    Error

    Anonymous comments are disabled in this journal

    default userpic

    Your reply will be screened

    Your IP address will be recorded 

  • 10 comments