alex_shutyuk (alex_shutyuk) wrote,
alex_shutyuk
alex_shutyuk

Картинки з Барселони


Барселона це одна з тих міст, про яке всі кажуть, що там обов'язково потрібно побувати. А особливо, якщо ти ще й урбаніст :) Мабуть не всі барселонці раді цим шаленим натовпам туристів, до яких нещодавно на кілька днів доєднався і я. Звісно, Барселона занадто величезна та різноманітна, щоби роздивитися її за один короткий візит. Особисто в мене після неповних трьох днів там залишилося сильне відчуття недосказаності, ніби я подивився трейлер фільму крізь замкову щілину.
Але щось таки вдалося побачити і про це - у цьому дописі.

2. Перше, чим привертає увагу Барселона ще коли дивишся на її карту - планування міста, велика частина якого забудована квадратними кварталами абсолютно однакового розміру. Зараз цим вже мало кого здивуєш - за таким принципом забудовано десятки міст по всьому світі, зокрема і українська Одеса. Але у середині 19 століття план розбудови міста, розроблений архітектором Ільдефонсом Серда, був справді новаторським. Тісне середмістя Барселони тоді страждало від антисанітарії та спалахів епідемій.
Розробляючи свій план, Серда ставив за мету зробити у місті доступ до води, сонячного світла та свіжого повітря максимально рівним для всіх його мешканців. Так з'явилася рівномірна сітка широких зелених вулиць, які добре продувалися вітром та освітлювалися сонцем.


3. Окрім розробки плану Барселони, Серда ще й писав наукові праці, у яких пояснював суть своїх проектів та ввів до вжитку чимало нових слів, одне з яких - вгадайте яке?


4. Це слово "урбанізація". Вгадали?) По суті, Серда став дідусем сучасної урбаністики, а всі знамениті споруди Антоніо Гауді збудовані у рамках тих обмежень, які заклав Серда у своєму плані.


5. Кожен квартал має розмір 133х133 метри та скошені кути, які за задумом Серда мали у майбутньому сприяти прокладанню вулицями трамвайних ліній.


6. Хоча на ділі ці трикутники більше використовують для короткотермінового паркування та встановлення смітників та велостійок.


7. План Ільдефонса Серда виявився настільки вдалим, що і зараз він успішно функціонує та адаптується до нових вимог і потреб. Наприклад, на багатьох вулицях з'явилися виділені смуги для громадського транспорту та велосмуги.


8. Одна з найбільших змін, яку зараз планують впроваджувати у Барселоні - об'єднання кварталів у суперквартали 3х3 та перетворення внутрішніх вулиць на пішохідні.


9. Велосмуги відділяються від автомобільних накладними гумовими делініаторами, які мають заокруглену форму та розвернуті так, щоби роверисту при потребі було зручно об'їхати якусь перешкоду (а автомобілю ні).


10. Взагалі у Барселоні дуже полюбляють тактичні рішення, які при потребі можна легко переробити чи взагалі забрати. Треба зробити острівець з розмітки більш капітальним? Ставимо по периметру стовпчики. При потребі заберемо.


11. Аналогічно і з велоінфраструктурою - її малюють розміткою та відділяють стовпчиками, не змінюючи при цьому розміщення бордюрів.


12. Чи з автобусними смугами.


13. Перед тим, як капітальну реконструкцію площі, спочатку можна просто розставити на ній дерева у кадках та поспостерігати за поведінкою людей.


14.


15.


16. Особливо елегантно у цьому плані виглядають накладні бетонні антикишені на автобусних зупинках.


17. Щоби не порушувалося вуличне водовідведення, між плитою та тротуаром лишають проміжок, який згори накривають металевою пластиною. Як на мене, таке рішення було би дуже доречним на багатьох львівських вулицях.


18. При цьому не бракує і дуже масштабних проектів. Наприклад ось на цій площі нещодавно розібрали багаторівневу розв'язку.


19. Можна зустріти і круті дитячі майданчики та нові громадські простори.


20. Тут, схоже, несподівано для проектантів та замовників завелися скейтери.


21. Сквер на околиці.


22.


23.


24. Ще один сквер посеред сучасних офісних центрів та готелів.


25. Вуличні тренажери поряд з великими офісними центрами - чудова ідея. Можна вийти на перерву та трохи розім`ятися.


26. Здається тут хтось забув про важливий пішохідний зв'язок.


27.


28. Хороше місто - здорові мешканці. У Барселоні можливість займатися спортом є майже всюди, чим мешканці активно користуються.


29.


30.


31. Набережні Барселони якісь абсолютно безкінечні та безрозмірні.


32. Настільки, що найлінивіших туристів вздовж них возять велорикшами, які досить безпардонно маневрують поміж пішоходами.


33.


34.


35. В нас би тут вже стояв потужний паркан, щоби ніхто не впав у воду, але у Барселоні обійшлися без нього.

36. Збудовані за планом Серда вулиці мають отакенну ширину тротуарів, на яких подекуди вміщається по два ряди величезних платанів та купа простору для пішоходів.


37. Нещодавно мені задали питання - а чи не варто дерева перед львівським Будинком вчених зрізати та замінити на декоративні, щоби краще було видно архітектуру? Ні, не варто. Наприклад, у Барселоні поряд з будинками Гауді спокійно ростуть великі дерева і ніхто їх не зрізає.


38. Без тіні від цих величезних дерев барселонські вулиці були би куди спекотнішими.


39. Дерева чомусь висаджують аж настільки нижче рівня тротуарів та без пристовбурових решіток.


40.


41. Місце для зелені знаходиться не лише на широченних проспектах, а і на вульких вуличках старого середмістя.


42. У найтуристичніших місцях завжди з простирадл торгують всяким барахлом. Про появі на горизонті поліції простирадло за секунду перетворюється на мішок і торговці спішно евакуюються. Вечорами вони на метро вертаються з цими баулами до себе на околицю.


43.


44. Ще трохи вуличних деталей. У Барселоні якась дивна плутанина з тактильною плиткою - у більшості випадків чомусь взагалі немає плитки "небезпека" з пухирцями, яка має сигналізувати про завершення тротуару. Але зрідка вона таки є.


45. Світлофори пофарбовані у жовтий колір. Так виглядає старіша модель.


46. А так більш нова.


47. Мій приїзд до Барселони співпав з піком протестів прихильників відокремлення Каталонії від Іспанії. Суд у Мадриді оголосив вирок організаторам референдума за відокремлення, які отримали по 10 років ув'язнення і у містах Каталонії почалися вуличні протести.


48. У новинах показували, як мітингувальники палять у центрі машини та смітники, але наступного дня місто було абсолютно чистим та жило звичайним життям. Єдине, що нагадувало про вчорашні протести - написи фарбою на асфальті.


49. Хоча ні, про те, що щось відбувається, періодично нагадували колони поліцейських машин, які із сиренами літали містом.


50. Тут явно вміють швидко та якісно наводити чистоту.


51. На вулицях поряд із звичними голубами тусуються нахабні зелені папужки. Наскільки я знаю, вони з'явилися тут недавно, непогано освоїлися і вже стали проблемою для місцевої екології.


52. До речі, поряд із прапорами незалежної Каталонії (з синім трикутником та зіркою) досить багато де можна було побачити і прапори Каталонії іспанської (просто смугасті).


53. Двірники часто їздять на маленьких японських фургончиках, які є настільки вузькими, що легко пролазять поміж стовпчиками, але при цьому мають у кузові достатньо місця для сміттєвого контейнера та всього необхідного в роботі інвентаря.


54. Ще один проспект з пальмами та автобусною виділенкою по центру.


55. Взагалі пора трохи детальніше розказати про громадський транспорт Барселони. Головну скрипку тут грає метро, яке має дуже розгалужену мережу та аж 12 гілок, деякі з яких заїжджають досить далеко на околиці.


56. Цікаво, що на різних гілках використовується різна ширина колії - можна зустріти не лише стандартну 1435-міліметрову євроколію, а й вузьку колію 1000 мм та широку іберійську 1672 мм. Контактна мережа, як можна бачити на фото, висить зверху.


57. Станції переважно мають досить скромний утилітарний дизайн та зручну зрозумілу навігацію. Окремих матюків заслужила лише одна станція у центрі (забув назву), де вже після проходження турнікетів ви відразу безальтернативно потрапляєте на один із перонів і якщо вам треба на іншу сторону, то вам трохи не пощастило. Добре, що і на неправильній стороні була можливість з дещо більшим гаком зробити потрібну пересадку.


58. Трапляються ось такі трьохперонні станції, на яких потяги відкривають двері відразу з обох сторін.


59. На деяких станціях, схоже, трохи не вгадали з висотою перонів та викручувалися за допомогою металевої бляхи та якоїсь матері.


60. Вагони мають наскрізний прохід по всій довжині та дуже тихі під час руху - говорити можна, не підвищуючи голосу.


61. Але найбільше у барселонському метро здивувала поведінка людей. Чомусь тут немає біганини, ніхто нікуди не поспішає та не обганяє інших у боротьбі за першість на ескалаторі - люди просто виходять з вагону та спокійно йдуть до виходу плюс-мінус у одному темпі. Дивина та й годі.


62.


63. Ще у Барселоні є трамвай, але його мережа досить фрагментарна та оминає центр міста.


64. Як і чимало інших міст, колись (у 1972 році) Барселона повністю закрила свою трамвайну мережу заради автомобілів, але потім усвідомила помилку та почала її відновлення. Цікаво, що 1997 року для випробування перших новозбудованих колій довелося позичати один трамвай із французького Гренобля, адже власних місто на той момент ще не отримало від виробника.


65. На жаль, із барселонськими трамваями мені було не по дорозі, тому я на них так і не покатався.


66. На багатьох вулицях колії прокладені максимально прекрасно - на виділеній смузі по центру вулиці з травичкою між коліями. Ідилія.


67. Подекуди трамвай їде під землею, а вхід на підземну станцію чомусь виглядає досить занедбаним.


68. Окрім метро і трамваїв є ще й достатньо автобусних маршрутів, які тут викоують скоріш допоміжну функцію.


69. Звісно, є багато різних типів квитків від разових до довгострокових абонементів, які діють на всі міські види транспорту. У нашому випадку найвигіднішими були багаторазові квитки на 10 поїздок


70. Для повноти картини пара слів про залізничну інфраструктуру. У Барселоні чимало залізничних станцій різного масштабу, найголовнішими з яких є старовинний Французький вокзал (за ієрархією це щось типу нашого Підзамче)...


71. ...та модерністичний центральний вокзал Barcelona Sants з підземними перонами, який більше схожий на аеропорт. Цю схожість підсилюють ще й довжелезні черги змійкою перед виходом на перони, де у всіх пасажирів перевіряють квитки перед тим, як пустити їх на посадку.


72. Звісно, Барселона це не лише широкі проспекти та квадратні квартали - тут є і середньовічне середмістя, з якого все і починалося.


73. Тут бурлить нічне життя, бродять натовпи туристів і протягом лічених хвилин вам обов'язково запропонують купити трави чи скористатися послугами проститутки.


74.


75.


76.


77. Буквально у кожному районі є великий ринок, де можна купити максимально свіжі та якісні продукти. Виглядають ці ринки так, що на них можна ходити на екскурсію за красивими інстаграм-фоточками всяких делікатесів.


78.


79.


80.


81.


82.


83. Ще одним крутим та цікавим місцем виявилася гора Тібідабо на півночі міста. Взагалі я очікував побачити там лише красивий потужний собор та круту панораму міста, але виявилося, що довкола собору розкинувся ще й величезний парк розваг з атракціонами та вуличними виставами. Цікаво, наскільки сильно подібному сусідству обурилися би у Львові?


84. Солодка вата, морозиво та дитячий визг з атракціонів.


85. І все це з такими видами довкола. Особливо фантастично виглядали величезні круїзні лайнери, які немов би висіли у повітрі над вечірнім містом.


86. На цьому наразі все. Чекайте а продовження :)


Дивіться також:

Центральний ринок Роттердама: змішати, але не збовтувати


Картинки з Відня - очікуване з несподіваним


Стім-панк наживо. Прогулянка Вупперталем


Картинки з Ліона: вуличні деталі та благоустрій





Tags: барселона, благоустрій, транспорт, іспанія
Subscribe

Recent Posts from This Journal

  • Львівська Америка

    Записував сьогодні відео про львівський житловий комплекс Америка і у процесі вдалося потрапити на дах одного з будинків. На першому фото - вид у…

  • Прогулянка Львовом №50

    Я давненько не постив повноцінних прогулянок Львовом, а ви, судячи з коментарів, також за ними дуже скучили, тому саме час пройтися нетуристичним…

  • Експрес-прогулянка Львовом №49

    Трохи погуляв сьогодні містом з київськими друзями, небайдужими до урбаністики, показуючи, що в нас нового, трохи у процесі пофоткав, так що зараз…

Buy for 500 tokens
Buy promo for minimal price.
  • Post a new comment

    Error

    Anonymous comments are disabled in this journal

    default userpic

    Your reply will be screened

    Your IP address will be recorded 

  • 4 comments