alex_shutyuk (alex_shutyuk) wrote,
alex_shutyuk
alex_shutyuk

Як трамвай змінює французькі міста


Сьогодні будемо дивитися на Францію, а саме на те, як трамвай змінює вулиці французьких міст. Приклад Франції є дуже показовим - на хвилі автомобілізації у середині 20 століття чимало французьких міст повністю ліквідували свої трамвайні системи заради широких вулиць-автострад. Але після кількох десятиліть всім довелося визнати - задовільнити попит на "ще одну смугу і все поїде", який постійно зростає, неможливо - затори все одно зростають швидше. Довелося переглядати пріоритети і саме так у 1980-х роках у Франції почався справжній трамвайний ренесанс. Різні міста одне за одним почали з нуля відбудовувати те, від чого вони колись відмовилися. Звісно, вже з новими стандартами та підходами.
У цьому дописі підбірка "було-стало" з гуглопанорамами різних французьких міст, на вулиці якиз останніми роками повернувся трамвай. Поїхали!

2. І першим у нашому списку йде 150-тисячне місто Анже на заході Франції. Вперше трамвай тут з'явився 1896 року, а у 1949 його повністю закрили. 2007 року почали будувати вже нову трамвайну систему, першу лінію якої запустили у 2011 році. Тепер містом бігають 5-секційні вагони Альстом.
На фото 2008 року якраз видно початок будівництва на одному з центральних проспектів, а нижче - результат. Тепер тут зелена трамвайна колія по центру та дві автомобільних смуги руху, причому одна з них - лише для автобуса.
В нас періодично можна почути ідеї "а давайте запустимо автобуси на трамвайну виділенку", але тут, як бачите, цоьго робити не стали та залишили приватним авто лише одну смугу. Приємно, що у процесі реконструкції на вулиці збереглися всі дерева - на першуму фото видно захист на їхніх стовбурах.


3. Це інше місце на тій самій вулиці.


4. Ще один приклад з Анже. Було - суцільний асфальт та паркування всюди, де тільки можна. Стало - зелені трамвайні колії, велосмуга та нові дерева поміж паркувальними кишенями.


5. Ще Анже. Тут вже зовсім вузенька вулиця майже через приватний сектор, але і тут знайшося місце для трамвайних колій. Як видно, на багатьох вулицях трамвай пустили там, де раніше виділеною смугою їздив автобус.


6. Лінія з попереднього фото приїхала на околицю з 4-5 поверховими будинками. Тут також замість двох смуг руху з'явилися зелені трамвайні колії, а звичайне перехрестя перетворилося на кільцеву розв'язку.


7. На цьому облишаємо Анже та телепортуємося у Брест (тільки не білоруський, а той, що у французькому регіоні Бретань). Населення міста 140 тисяч, а перше пришестя трамвая тривало з 1898 по 1945 рік. Сучасний  трамвай працює з 2012 року - на цих фото видно одну з центральних вулиць, яку перетворили на пішохідно-трамвайну.


8. Це теж Брест та площа трохи у стороні від центру міста. Цей приклад викликає в мене змішані відчуття. Трамвай це добре, але до реконструкції площа була явно зеленішою.


9. Ще Брест. Цікавий момент - щоби здешевити трамваї, місто купувало їх спільно з іншим французьким містом - Діжоном (про нього згодом). Кожний купував для себе, але за рахунок уніфікації та більшої партії, ціна одного вагона вийшла меншою.


10. Ще Брест. Мінус дві смуги руху для авто, плюс - зелена трамвайна колія.


11. І ще Брест. Зелена виділена трамвайна колія долдалася, дерев суттєво поменшало. Щось у Бресті з деревами не дуже склалося.


12. Настуна зупинка - Ліон, одне з найбільших міст Франції. Населення його агломерації - понад 2 млн. мешканців, а електричний трамвай вперше з'явився тут 1894 року та пропрацював до 1956. Теперішня трамвайна система запрацювала аж у 2000 році, тому побачити на гуглопанорамах вулиці до трамвая можна дуже мало де. Але таки можна. Наприклад ось по цій вулиці трамвайну лінію регулярно видовжують на одну-дві зупинки. Було - чотири смуги руху, стало дві, велосмуги та відокремлені трамвайні колії, чомусь не зелені. Паркування замість ялинки стало повздовжнім.


13. Інша ліонська вулиця подалі від центру. Тут принцип той самий - смуг руху для авто, вдвічі менше, але додалися зелені трамвайні колії, велосмуги та дерева поміж паркувальними кишенями.


14. Наступне місто - Орлеан. Населення 116 тисяч, історичний трамвай ходив з 1899 по 1938 рік. Сучасний трамвай запустили у 2000-му. Тепер тут також у трамвая всюди виділена смуга, зроблена замість автомобільних. Також видно, неперервний тротуар вздовж головної вулиці на перетині з бічними.


15. Ще Орлеан.


16. А це вже центральний проспект міста Гренобль. Населення агломерації - 690 тис. мешканців, перше пришестя трамвая - 1897-1952 роки, сучасний трамвай запустили у 1987 році. Про цю вулицю в мене є окрема велика розповідь, але на ціх фото видно, що тут також лишили по одній смузі для приватних авто, зробили виділену трамвайну лінію та суттєво розширили тротуари.


17. Монпельє. Населення 285 тисяч, історичний трамвай - 1898-1949, сучасний трамвай запустили у 2000-му році.


18. Наступна наша зупинка - Париж. Це вже зовсім багатомільйонний мегаполіс (агломерація понад 12 млн). Перший трамвайний період тривав у французькій столиці з 1895 по 1938 рік, а сучасну трамвайну систему запустили у 1992 і з того часу мережа постійно росте та розвивається - зараз у тут вже 10 маршрутів та 115 км колій.


19. Ще один паризький приклад.


20. І ще. Як і у багатьох інших місцях, половину автомобільних смуг тут перетворили на відокремлені трамвайні колії.


21. А ось цей паризький приклад взагалі шокує. Була багаторівнева автомобільна розв'язка, здавалося б, живи та радій. Але ні - взяли, та ліквідували багаторівневість та і тут проклали трамвайні колії. Завдяки цьому трамвайні зупинки вийшли легко доступними для пасажирів - щоби потрапити на платформу їм не потрібно спускатися сходами та шукати ліфти чи ескалатори - все у одному рівні.


22. Наступне місто на нашому шляху - Діжон. Той самий, який купував трамваї у кооперації з вищезгаданим Брестом. Населення цього міста - 157 тисяч мешканців, а вперше трамвай працював тут з 1895 по 1961 рік. Сучасну систему запустили 2012 року. Що ми бачимо тут - чотири смуги руху перетворилися на дві із зеленими трамвайними коліями по центрі вулиці. Що приємно - всі дерева на вулиці вдалося зберегти, навіть при облаштуванні поміж ними паркувальних місць.


23. Ще один приклад з Діжона, який цікавий тим, що тут розширили вулицю, заради чого знесли всі будинки по одній зі сторін. При цьому на оновленій вулиці знайшлосфя місце і для дерев поряд з трамвайними коліями.


24. Ще Діжон та цікавий приклад перебудови перехрестя, де автобуси їдуть максимально прямо паралельно з трамваєм, а приватні авто роблять невеликий гак.


25. Наступне місто - 115-тисячний Безансон, що неподалік Діжона. Перший трамвайний період тривав тут з 1897 по 1952 рік, а сучасний трамвай працює з 2014 року. Наразі тут діє один 11-кілометровий маршрут, яким бігають 19 вагонів іспанського виробника CAF.


26. Ще одна безансонська вулиця без та з трамваєм. У кадр потрапила автобусна зупинка.


27. Їдемо далі. Наступне на черзі - місто Тур. Населення 135 тисяч, стаенькі трамваї їздили тутешніми вулицями з 1900 по 1949 рік. Теперішню систему запустили у 2013-му.


28. Самі трамваї, до речі, виглядають так.


29. На відміну від більшості прикладів, тут не стали робити зелені колії, а замостили їх плиточкою.


30. Їдемо далі і на черзі в нас Страсбург, місто просто біля німецького кордону. Населення Стасбурга - 280 тисяч (агломерація 780), а його теперішня трамвайна мережа - одна із найстаріших нових у Франції - її запустили ще у 1994 році. Перша трамвайна епоха тривала з 1895 по 1960 рік. Побачити більшість тутешніх вулиць без трамвая на гуглопанорамах вже не вийде, але подекуди це можливо. Наприклад ось ця вулиця на околиці, де нещодавно з'явилися трамвайні колії, якими страсбурзькі трамваї їздять у німецький Кіль.
До речі - про громадський транспорт Страсбурга в мене є окремий великий пост, кому цікаво - клікайте сюди.


31. Щоби новий міжнародний маршрут став реальністю, довелося збудувати кілька мостів через ріки та канали, які зробили трамвайно-велосипедно-пішохідними.


32. Наступна зупинка - 185-тисячний Реймс, куди трамвай повернувся у 2011 році після майже 70-річного забуття. Так його проклали у центрі.


33. Трамвай не повинен стояти у заторах, тому всюди має виділені колії. Машинам залишили лише одну смугу.


34. На околиці місця вже більше, тому можна замість половинки проспекту зробити широку виділенку з просторими платформами.


35. До завершення цієї підбірки лишається ще трішечки і ми телепортуємося у портове місто Гавр, де трамвай випиляли у 1951 році, а у 2012 запустили знову. На цих фото вулиця неподалік центрального вокзалу. На ній до реконструкції по центрі була автобусна виділенка, а трамвайні колії проклали вже поближче до будівлі вокзалу.


36. Ще Гавр та вулиця, де з п'яти автомобільних смуг руху після появи трамвайних колій залишилися дві. Щоправда, дерева реконструкцію також не пережили, але в процесі висадили нові.


37. Ще один приклад з Гавра.


38. Ще трішечки. Це вже Тулуза. Населення 480 тисяч, трамвай ліквідували у 1957 році та повернули у 2010-му. З того часу запустили два маршрути, один з яких їздить досить далеко від центру міста у аеропорт.


39. Вулиці подалі від центру змінилися ось так.


40. Ось так змінився міст через річку.


42. І вже зовсім на завершення - пара прикладів з одного з найбільших французьких міст - Марселя (агломерація 1,8 млн.). Цікаво, що Марсель кардинально відрізняється від решти міст у цьому списку тим, що запущений тут у  1899 році електричний трамвай пропрацював аж до 2004 року, коли його закрили на модернізацію і вже за три роки запустили у повністю оновленому вигляді.
Приємно бачити, що тут навіть на тісних вулицях вміють знаходити місце для виділених трамвайних ліній, дерев, паркомісць та багатьох інших речей. В результаті виходять живі та збалансовані вулиці.


43. Ця вулиця як дві краплі схожа на нашу Дорошенка.


44. Які висновки можна зробити з цієї історії?
Перше - протягом 20 століття десятки міст встигли позбутися трамвая, прийти до висновку, що це було помилкою та повернути його.
Друге - сучасний трамвай це обов'язково відокремленість від приватного транспорту та пріоритет над ним. Без цього він не стане швидким та надійним.
Третє - запуск справді сучасного трамвая це не просто прокладання колій на наявній вулиці. Потрібна повна переоцінка цінностей, переосмислення та перерозподіл простору. Якщо все зроблено правильно - це не лише дозволить великій кількості людей швидко та комфортно пересуватися містом, а і пожвавить комерційну активність району та зробить його привабливішим для інвестицій, комфортнішим та безпечнішим.


Дивіться також інші дописи по темі:

На чому їздить Страсбург


Французький рецепт здорової вулиці: прогулянка центральним проспектом Гренобля


Рецепт хорошого громадського транспорту






Tags: було-стало, трамвай, транспорт, франція, історія
Subscribe

Posts from This Journal “трамвай” Tag

  • Двірцева вечірня

    Давно збирався пофоткати оновлену Двірцеву зі штативом. Ну і ось, нарешті. Запрошую до перегляду. 2. Ввечері особливо добре видно, наскільки добре…

  • Повернення на Двірцеву

    Площа біля львівського вокзалу майже на 9 місяців випадала з життя міста через масштабну реконструкцію, проект якої розробив львівський Інститут…

  • Повернення трамвая на Двірцеву

    Почну відразу з головного - верше із травня місяця на площу Двірцеву біля львівського вокзалу своїм ходом заїхав трамвай. Це був трьохсекційний…

Buy for 500 tokens
Buy promo for minimal price.
  • Post a new comment

    Error

    Anonymous comments are disabled in this journal

    default userpic

    Your reply will be screened

    Your IP address will be recorded 

  • 6 comments