alex_shutyuk (alex_shutyuk) wrote,
alex_shutyuk
alex_shutyuk

Урбаністика Тернополя - що нового?


Зараз будемо гуляти Тернополем та дивитися, як він поживає та як змінилися його вулиці та площі за останні роки і що там з громадським транспортом. Звісно ж, для мене найцікавіше було подивитися на оновлену Привокзальну площу, але і крім неї є цікаві місця. Вперед до урбаністичних новинок Тернополя!

2. Але спочатку трохи загальних вражень. Під час Другої світової війни місто дуже сильно постраждало, тому практично весь центр забудовано вже після неї. Вздовж головних проспектів щільними рядами стоять будинки у стилі сталінського ампіру.


3. Тоді ж збудували і схожий на Парфенон театр разом з будівлями довкола нього.


4.


5.


6. Крім великої кількості сталінок тернопільські успадковали від тієї перебудови і досить широкі тротуари з великими деревами. Щоправда за часів Незалежності ці тротуари вирішили обнести парканами. Як видно, каштани вирішили замінювати на катальпи.


7. Однією зі складових хорошого міста для мене є наявність електротранспорту і Тернопіль отримує свою галочку за наявність тролейбусної мережі.


8. Тролейбуси - лише Шкоди, серед яких досить багато гармошок, куплених вживаними у різних чеських містах.


9. Окрім того, нещодавно місто купило партію досить нових вживаних автобусів МАН з Відня.


10. Їх вже навіть встигли обліпити місцевою рекламою. Шкода, що пульт керування до маршрутовказівників не йшов у комплекті з автобусом.


11. Ще вулицями Тернополя їздять ось такі коротенькі МАЗи, в яких електронних маршрутовказівників, схоже, взагалі немає.


12. В глибині за рядами сталінок є і вулички з більш старою забудовою.


13. Тут вже немає жвавого транзитного трафіку. По суті це житлові вулиці, куди приїжджають лише припаркуватися чи вивантажити речі, але на тротуарах чомусь також стоять паркани. Навіщо - незрозуміло.


14. З вивісками повний хаос.


15. Заховати дроти під землю тут теж би не завадило. Добре, що при реконструкціях вулиць про це не забувають.


16. Добре видно, де вхід передбачив архітектор будинку, а де його прорубали вже наші сучасники, вставивши при цьому дешеві пластикові двері. Нову адресну табличку зробили зовсім пласкою, через що вона не має жорсткості та некрасиво відстає від стіни.


17. Стара емальована табличка поряд з акуратним рельєфом, який додає жорсткості, нагадує, що "раньше було лутьше".


18.


19.


20. Невеликий новий публічний простір у центрі.


21. Йдемо у сторону вокзалу вулицею Чорновола, яку нещодавно також реконструювали. Загалом тут відбулися досить сміливі зміни - з вулиці забрали паркування, розширили тротуари, додали велодоріжку та замінили дерева, додавши другий ряд. Дуже дивно, що велодоріжка не має пониження на перехресті - можливо його ще планують піднімати до рівня тротуарів?


22. До реконструкції було так.


23. Вид у протилежну сторону.


24. Ще тут з'явилися вуличні меблі, якими люди активно користуються, а проїжджу частину замостили бруківкою. Як на мене, із загальної картини випадають антипаркувальні стовпчики, які чомусь зробили хромованими, при тому, що решта металевих елементів на вулиці пофарбовані у темно-сірий колір.
Взалалі саме розміщення вулиці дуже класне - вона веде із центру міста просто до залізничного вокзалу та "стріляє" прямо у його головний вхід.


25. Дуже добре, що не забули про велостійки, але погано, що їх змонтували впритик від велодоріжки і припаркований велосипед буде колесом випирати на неї. Ще як на мене, тут трохи перестаралися з кількістю червонолистих дерев, хоча це вже мабуть справа смаку.


26. Грунт довкола дерев не замульчували, через що він жорстко пересихає. Ну і загалом - молоді дерева корисно час від часу поливати.


27. Розташуванням у структурі міста дуже нагадало французький Страсбург, де аналогічну вулицю, що також веде із центру прямо на вокзал зробили вело-пішохідною, із замощенням у один рівень та взагалі без руху авто. І без дерев, до речі. Мою розповідь про вокзал Страсбурга можна прочитати тут.


28. Загалом - загальна ідея дуже правильна, а недоліки, хоча і є, але не фатальні і їх легко можна виправити. Хіба що крім високих бордюрів між тротуарами та проїзною частиною. Як на мене, вулицю спокійно можна було робити у одному рівні, як у прикладі зі Страсбурга.


29. А ось і оновлена тернопільська привокзальна площа.


30. Відразу дивимося, як було - дуже багато асфальту та вузенькі тротуари. Все автомобілям. А як стало?


31. Вулиця Чорновола перетікає у пішохідний мис, який йде просто до центрального вокзального входу. Досить схоже на львівську Двірцеву, хоча тернопільські проектанти від цієї схожості чомусь з усіх сил відхрещуються. Дуже дивно, що вздовж цього пішохідного променаду взагалі не посадили дерев - лише крихітні кущі самшиту, які вже почали жовтіти.


32. Як результат - сонячним літнім днем на площі невиносимо спекотно і надії, що з роками стале легше, поки немає.


33. Нові дерева таки посадили, але на цій частині їх з'явилося буквально три.


34. Довкола дерев зробили лавки на бетонній основі криволінійної форми. Самі лавки не мають спинок і тому не дуже комфортні - довго сидіти у очікуванні потяга буде незручно. Пониження бордюру веде прямо у паркомісце, але при цьому біля паркомісць для людей з інвалідністю (вони вдалині) понижень немає взагалі. Як людина у інвалідному візку має потрапити на тротуар - незрозуміло.


35. Все інше - суцільна парковка. Чому на ній поміж паркомісцями не можна було також посадити дерева?


36. Для порівняння - львівська Двірцева, яку багато хто критикує за те, що на ній посадили замало дерев.


37. На протилежній стороні площі також парковка. Дуже дивно, що сюди взагалі не завели жодного громадського транспорту. Павільйон на фото - місце для очікування таксі.
Тернополяни кажуть, що це не потрібно, бо зовсім поряд є вулиця Богдана Хмельницького, якою їздить багато різних маршрутів. Але я з цим таки не згідний - тут міг утворитися зручний транспортний вузол з максимально короткими пересадками, але вийшла суто транзитна зона. І загалом дивно, що немає жодного маршруту, який стартує саме від вокзалу.


38. Прикладом того, як могло би бути, є вокзал у австрійському Зальцбурзі. Там транзитна вулиця проходить навіть ближче до будівлі вокзалу, але все одно на площі біля нього зробили потужний вузол з кількома платформами для громадського транспорту та великим накриттям, де можна обрати потрібний маршрут та спокійно на нього сісти. Мою розповідь про Зальцбург можна почитати тут.


39. На тролейбусні платформи у Зальцбурзі можна вийти просто з підземного переходу під залізничними коліями.


40. У Тернополі аналогічно можна було продовжити місток, що йде над коліями, та вивести його до зупинок громадського транспорту, але їх немає - тут лише парковка. Скоріш за все причина у грошах - просто закласти площу плиткою значно дешевше, ніж морочитися з зупинками громадського транспорту, тягнути контактну мережу і т.д.


41. Скільки не дивлюся на ці бетонні конструкції - не можу зрозуміти чому вони саме такі і що собою символізують. Крім того, що з їх відливанням мабуть довелося заморочитися, вони ще й не пропускають воду з площі до дерева, через що йому постійно бракуватиме вологи.


42. Дуже помітно, що тут намагалися витиснути максимум паркомісць, а тротуари робилися за залишковим принципом. Ось наприклад йде тротуар з лавочками та деревом.


43. Але у якийсь момент він щомусь звужується до лічених сантиметрів, притому що поряд заштрихований асфальт, яким не можна їздити. Чому тут не можна було розширити тротуар - не ясно.


44.


45. Загалом результат більше розчаровує, ніж тішить. Звісно, стало краще, ніж було, але по суті площа все одно залишилася суцільною парковкою, на якій шляхи пішоходів відділили бордюром замість довжелезної зебри, яка тут була раніше. Криволінійні лавки та орнамент з плитки це лише декор, поруч з яким на жаль проблеми з безбар'єрністю середовища та брак зелені.

46. Вертаємося назад у центр.


47.


48. Місто, яке хоче мати безпечні вулиці, не повинно робити зебри такої довжини без острівців безпеки. Взагалі Тернопіль у цьому плані ризикує звернути не туди і вже почав будувати у одному з районів надземний перехід. Вангую, що він лише погіршить ситуацію з безпекою вулиці та зв'язаністю середовища. Цікаво буде з'їздити, коли його добудують. Чому надземні і підземні переходи це не вихід для міських вулиць - можна почитати ось цей мій пост.


49. На сусідніх вулицях добре видно, наскільки важливими міського середовища є дерева. Ось тут вони є і йти хідником приємно навіть попри спеку довкола.


50. А тут тіні вже немає і мозок відразу починає плавитися на сонці.


51. Не можу перестати заздрити Тернополю через те, що тут у самому центрі міста є величезний став з набережною, пляжами та прогулянковими пароходами.


52.


53.


54.


55. Багато що у Тернополі пов'язано з водою - тут є тренувальна база з віндсерфінгу та проводять етапи чемпіонату світу з перегонів на моторних човнах.


56. Природа настільки очистилася, що навіть місцева пивоварня, що виходить на набережну, вирішила трохи розбудуватися.


57. Вздовж старої набережної стоять перила такої висоти, що навіть дорослій людині води майже не видно.


58. Хоча спокійно можна було обійтися і більш делікатною конструкцією. Як приклад - швейцарський Лугано.


59. А можна і взагалі без парканів, як це роблять у хорватському Спліті та ще сотнях інших портових міст по всьому світі.


60. Хоча не треба заморських прикладів - у самому Тернополі є нова набережна Циганка, на якій парканів немає зовсім і жодної катастрофи від цього не сталося.


61. Набережна Циганка - це мабуть найкрутіше, що зробили у Тернополі останніми роками.


62. Про це місце в мене у блозі є окрема розповідь, а зараз просто гляньте, скільки людей тут тусується сонячним вихідним днем.


63.


64. Ця набережна зараз стає одним з місць активного розвитку та забудови, розробляється багато різних проектів і для міста дуже важливо втримати баланс між людським простором та бізнесом. Чи вийде - побачимо.


65. Декому вже навіть доводиться засмагати на парковці.


66. Важлива ознака цивілізації - сучасні душові з туалетами прямо на набережній.


67. На цьому наша прогулянка урбаністичним Тернополем помалу добігає кінця.


68.


69. Ще варто окремо згадати про красиві нові гідранти, яких досить багато у центрі.


70.

71. Лишається ще перекусити перед дорогою та вертатися до Львова.


72. А як вам Тернопіль? Чи туди він рухається? На що ще варто глянути наступного разу?


Дивіться також:

Привід для заздрощів


Чому надземні переходи не зроблять місто кращим?


Прогулянка Зальцбургом: тролейбуси, зона ЮНЕСКО та реконструкція вокзалу


За склом (залізничний вокзал Страсбурга)






Tags: вокзал, вулиця, прогулянка, тернопіль, урбаністика
Subscribe
Buy for 500 tokens
Buy promo for minimal price.
  • Post a new comment

    Error

    Anonymous comments are disabled in this journal

    default userpic

    Your reply will be screened

    Your IP address will be recorded 

  • 9 comments